Wójt Gminy Opinogóra Górna 
 ul. Z. Krasińskiego 4
 06-406 Opinogóra Górna

Opinogóra Górna, 3 kwietnia 2024 r.

RIOŚ.R.6220.1.2024

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

zgody na realizację przedsięwzięcia

            Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ooś, a także § 3 ust. 1 pkt 104a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, z późn. zm.) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.), zwanego dalej k.p.a. po rozpatrzeniu wniosku Inwestora z dnia 5 stycznia 2024 r. (data wpływu do Urzędu 9 stycznia 2024 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obory o obsadzie 93 DJP w systemie chowu bezściełowego, z podrusztowym zbiornikiem na gnojowicę o V=1400 m3 na działce o nr ew. 34/2 położonej w miejscowości Kąty gm. Opinogóra Górna” oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Ciechanowie

orzekam, co następuje:

  • Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
  • Określam istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Prace budowlane powinny być wykonywane i nadzorowane przez osoby do tego uprawnione oraz posiadające odpowiednie kwalifikacje.
  2. Przed przystąpieniem do prac dokonać oględzin terenu pod kątem wystąpienia gatunków chronionych a także analizy przepisów z zakresu ochrony środowiska.
  3. Podczas prowadzenia prac ziemnych, teren budowy oraz wykopów należy kontrolować pod względem obecności zwierząt. Wykopy należy kontrolować codziennie do czasu wykonania nowej nawierzchni. W przypadku stwierdzenia zwierząt, umożliwić im ucieczkę z terenu budowy lub przenieść je poza obszar objęty inwestycją do innych siedlisk.
  4. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić w sposób niezagrażający środowisku gruntowo-wodnemu m.in. poprzez użycie sprzętu będącego w dobrym stanie technicznym, odpowiednią organizację prac budowlanych, magazynowanie materiałów i surowców niezbędnych do prowadzenia robót w sposób bezpieczny dla środowiska gruntowo-wodnego.
  5. Tankowanie maszyn i pojazdów wykorzystywanych podczas realizacji inwestycji prowadzić poza terenem inwestycyjnym na stacjach paliw, serwisowanie ww. sprzętu wykonywać np. w warsztatach naprawczych, uzupełnianie paliwa
    w drobnym sprzęcie budowalnym i usuwanie drobnych usterek w ww. sprzęcie prowadzić w miejscach do tego wcześniej przygotowanych (utwardzonych i uszczelnionych) na terenie zaplecza budowy i wyposażonych w materiały sorpcyjne do usuwania ewentualnych rozlewów substancji ropopochodnych.
  6. Teren inwestycji wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkie usunięcie ewentualnych wycieków paliw.
  7. W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu, zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwienia.
  8. Zaplecza budowy nie lokalizować w pobliżu zabudowy mieszkaniowej i terenów leśnych.
  9. Prace ziemne w zakresie wymiany gruntu ograniczyć do niezbędnego minimum prowadzić w sposób nienaruszający stosunków gruntowo-wodnych,
    a w szczególności ograniczający ingerencję w warstwy wodonośne.
  10. Prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych a w przypadku stwierdzenia takiej konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych w technologii igłofiltrów, do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopów oraz ograniczyć wpływ wyżej wymienionych prac do terenu inwestycyjnego.
  11. Wodę z ewentualnego odwodnienia w celu usunięcia wszelkich zawiesin oczyszczać w odstojnikach i wywozić beczkowozem do oczyszczalni ścieków lub odprowadzać do gruntu w granicach działki inwestycyjnej w sposób niepowodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody w gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia wód.
  12. W przypadku wystąpienia kolizji inwestycji z podziemną siecią drenarską, należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne na wykonanie, odbudowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, rozbiórkę lub likwidację tych urządzeń zgodnie
    z zapisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r., poz. 1478 z późn. zm.).
  13. Na etapie realizacji inwestycji wodę dowozić z zewnątrz w kanistrach, na etapie eksploatacji wodę do celów technologicznych, socjalnych i porządkowych tak jak obecnie pobierać z istniejącego przyłącza gminnej sieci wodociągowej za zgodą gestora sieci, do pojenia zwierząt zastosować poidła wywrotowe z zaworem jednostronnym, zabezpieczającym przed niekontrolowanym rozlewaniem wody w dobrym stanie technicznym, aby ograniczyć straty zużywanej wody.
  14. Powstające podczas realizacji inwestycji ścieki socjalno-bytowe odprowadzać do przenośnych sanitariatów typu TOI-TOI, na etapie eksploatacji odprowadzać do planowanego do wykonania szczelnego zbiornika bezodpływowego po pojemności 10,0 m3 na ścieki bytowe i wywozić do oczyszczalni ścieków.
  15. Pomieszczenie inwentarskie wyposażyć w szczelną posadzkę zabezpieczającą przed przenikaniem zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
  16. Mycie obory wykonywać czystą wodą bez dodatków środków myjących
    i dezynfekujących, zastosować środki do dezynfekcji „na sucho” o właściwościach higroskopijnych, zwalczających wirusy, grzyby i bakterie lub przeprowadzać dezynfekcję ekologiczno-biologiczną opartą o efektywne mikroorganizmy potrafiące wyprzeć populację bakterii chorobotwórczych, wodę zużytą podczas mycia obory wraz z resztkami odchodów odprowadzać do podrusztowego zbiornika na gnojowicę o pojemności 1400 m3.
  17. Mycie urządzeń udojowych prowadzić przy użyciu ciepłej wody i środków dezynfekcyjnych biodegradowalnych, wody z mycia odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego o pojemności 10,0 m3 i wywozić do oczyszczalni ścieków.
  18. Powstający podczas hodowli krów nawóz naturalny w postaci gnojowicy gromadzić w szczelnym, betonowym podrusztowym zbiorniku na gnojowicę o pojemności 1400 m3.
  19. Podczas eksploatacji prowadzić kontrolę stanu technicznego konstrukcji i szczelności zbiorników magazynowania ścieków oraz urządzeń im towarzyszących przy każdorazowym opróżnieniu wyżej wymienionych zbiorników oraz sprawdzać konstrukcję i szczelność podłóg w budynkach inwentarskich po każdorazowym zakończeniu cyklu hodowlanego, wyżej wymienione kontrole wykonywać przez fachowców posiadających stosowne uprawnienia w tym zakresie, na bieżąco usuwać wszelkie usterki oraz prowadzić prace konserwatorskie.
  20. Powstające podczas realizacji inwestycji odpady inne niż niebezpieczne gromadzić selektywnie w oznakowanych, atestowanych pojemnikach i kontenerach posadowionych na utwardzonej powierzchni i przekazywać uprawnionym podmiotom do odzysku lub unieszkodliwiania, opady niebezpieczne selektywnie przechowywać w szczelnych pojemnikach do czasu ich przekazania uprawnionym firmom, miejsca składowania wyżej wymienionych odpadów odpowiednio oznakować.
  21. Podczas eksploatacji teren gospodarstwa wyposażyć w worki oraz pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, miejsce gromadzenia odpadów zabezpieczyć przed dostępem osób trzecich, zgromadzone odpady przekazywać do odbioru wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej.
  22. Zwierzęta padłe do czasu odbioru przez firmę utylizacyjną przechowywać w budynku obory, np. w izolatce na szczelnym podłożu i zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych i zwierząt.
  23. Zastosować techniki żywienia ograniczające ilość wydalanego azotu i fosforu, system podawania pasz utrzymywać w dobrym stanie technicznym, aby ilość zmarnowanej paszy ograniczyć do minimum.
  24. Powstający na terenie gospodarstwa nawóz naturalny wykorzystywać do nawożenia na gruntach własnych inwestora, o znikomym nachyleniu na terenach wyłącznie równinnych, nawożenie nie prowadzić na gruntach w pobliżu wód powierzchniowych, transport nawozu na użytki rolne prowadzić pojazdami do tego przeznaczonymi i odpowiednio zabezpieczonymi przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego, stosowanie nawozów prowadzić zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2023 r., w sprawie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczeń wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu (Dz.U. z 2023 r. poz. 244).
  25. Nawozy naturalne przechowywać i wykorzystywać w taki sposób (w odpowiedniej dawce) i w takich terminach, które ograniczają ryzyko przemieszczania się zawartych w nich składników do wód powierzchniowych
    i podziemnych, z uwzględnieniem w przedmiotowym zakresie zapisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
  26. Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycyjnego odprowadzać w granicach wyżej wymienionego terenu bez zalewania gruntów sąsiednich.
  27. Zapobiegać powstawaniu odpadów.
  28. Gospodarkę odpadami na każdym etapie inwestycji prowadzić zgodnie z przepisami w tym zakresie
  29. W celu ochrony terenów chronionych przed hałasem prace budowlane należy prowadzić w porze dziennej to jest od godziny 6.00 do godziny 22.00.
  30. Prowadzić oszczędne, racjonalne i uzasadnione zużycie wody na wszystkich etapach przedsięwzięcia.
  31. Nie dopuszczać do pogorszenia obecnego stanu wód powierzchniowych i podziemnych.
  32. Zastosować zabezpieczenia przed wystąpieniem poważnej awarii, katastrofy naturalnej lub budowlanej w postaci środków organizacyjnych np. odpowiedniego zabezpieczenia miejsc gromadzenia odpadów, rozmieszczenia odpowiedniej ilości środków sprzętu przeciwpożarowego, dbanie o dobry stan infrastruktury oraz stosowanie urządzeń posiadających odpowiednie dopuszczenia.
  33. Teren inwestycji, po zakończeniu prac związanych z budową, uprzątnąć. Zaleca się wykonanie nasadzeń zieleni izolacyjnej, nasadzenia te wykonać z zimozielonych gatunków drzew i krzewów miejscowego pochodzenia, przy ograniczeniu gatunków obcych rodzimej florze czy też modyfikowanych genetycznie, o składzie i strukturze odpowiadającym siedlisku.
  • Określam wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w powierzchnie dachowe i utwardzone zostaną zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby nie powodowały zalewania wodami opadowymi terenów sąsiednich. Wszystkie tereny utwardzone zostaną posadowione w taki sposób, aby nie zmieniać kierunków odpływu ścieków deszczowych.
  • Nakładam obowiązek monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko poprzez:
  1. Prowadzenie monitoringu w zakresie ilości ujmowanej wody – w oparciu o systematyczne odczyty stanu wodomierza.
  2. Prowadzenie monitoringu w zakresie odprowadzanych ścieków w zakresie określonym przez ich odbiorcę.
  3. Prowadzenie monitoringu z zakresie kontroli stanu technicznego budynku.
  4. Prowadzenie monitoringu z zakresie dawki azotu naturalnego w postaci gnojowicy.
  • Charakterystykę przedsięwzięcia określa załącznik nr 1 stanowiący integralną część niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

W dniu 9 stycznia 2024 r. do Wójta Gminy Opinogóra Górna wpłynął wniosek z dnia 5 stycznia 2024 r. Inwestora w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  dla  przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obory o obsadzie 93 DJP w systemie chowu bezściełowego, z podrusztowym zbiornikiem na gnojowicę o V=1400 m3 na działce o nr ew. 34/2 położonej w miejscowości Kąty gm. Opinogóra Górna”.

Wniosek wraz z załącznikami spełniał wymogi  zgodnie z art. 74 ust.1 ustawy ooś.

Planowane przedsięwzięcie zaliczone zostało  do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z  3 ust.1 pkt 104a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ustawy ooś, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia jest Wójt Gminy Opinogóra Górna.

Wójt Gminy Opinogóra Górna przeanalizował wniosek, dołączoną kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz pozostałe załączniki do wniosku i w dniu 23 stycznia 2024 r. r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne. W niniejszym postępowaniu liczba stron przekracza 10, dlatego zastosowanie znajduje art. 74 ust. 3 ustawy ooś, odsyłający do stosowania przepisu art. 49 k.p.a., zgodnie z którym strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi. W tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko właściwych organów. W związku z powyższym zgodnie
z art. 64  ust. 1 ustawy ooś  w dniu 23 stycznia 2024 r. r. zostały wysłane pisma  do  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Ciechanowie o opinię w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu oddziaływania na środowisko. Obwieszczeniem z dnia 23 stycznia 2024 r. powiadomiono strony postępowania oraz podano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postepowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia poprzez zamieszczenie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej oraz w sposób zwyczajowy w miejscowości, w której realizowana ma być inwestycja. W obwieszczeniu zostało wskazane, że uważa się je za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Ciechanowie pismem znak WC.ZZŚ.1.4901.14.2024.EK  z dnia 25 stycznia 2024 r. wezwał Wójta Gminy Opinogóra Górna  do usunięcia braków występujących w piśmie dotyczącym wydania opinii. Wójt Gminy Opinogóra Górna  pismem znak RIOŚ.R.6220.1.2024 z dnia 29 stycznia 2024 r. przesłał uzupełnienie. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Ciechanowie pismem znak WC.ZZŚ.1.4901.14.2024.EK  z dnia 8 lutego 2024 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał warunki i wymagania do określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie postanowieniem znak: WOOŚ-I.4220.119.2024.IP z dnia 6 lutego 2024 r. wyraził opinię, że dla  przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określił warunki i wymagania do zawarcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Państwowy Powiatowy Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie wydał opinie sanitarną znak ZNS.7040.5.5.2024 z dnia 7 lutego 2024 r., w której stwierdził, że dla przedsięwzięcia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił, że raport powinien odpowiadać wymogom określonym w art. 66 ustawy ooś.

Wójt Gminy Opinogóra Górna zgodnie z art. 10 § 1 oraz art. 49 k.p.a. obwieszczeniem z dnia 16 lutego 2024 r. zawiadomił o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz zapewnił przed wydaniem decyzji stronom czynny udział, umożliwiając im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wyżej wymienione obwieszczenie zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której realizowana będzie inwestycja. W obwieszczeniu zostało wskazane, że uważa się je za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego. Zawiadomieniem znak RIOŚ.R.6220.1.2024 z dnia 4 marca 2024 r. zawiadomiono Inwestora o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 § 3 k.p.a. z uwagi na konieczność zapewnienia możliwości wypowiedzenia się przez strony postępowania co do zebranego materiału dowodowego i wyznaczono nowy termin za załatwienia sprawy do dnia 2 kwietnia 2024 r.

W toku prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie wydania przedmiotowej decyzji nie wniesiono żadnych zastrzeżeń, uwag i wniosków.

Na podstawie informacji przedstawionych przez Inwestora analizowano skalę inwestycji, usytuowanie, charakter przedsięwzięcia, czas trwania oraz emisję i uciążliwości związane z realizacją i eksploatacją inwestycji. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Ciechanowie wyrazili opinie, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Ciechanowie na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia stwierdził, że przedmiotowa inwestycji zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji przy zachowaniu odpowiednich środków i technik, nie powinna znacząco oddziaływać na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie po przeprowadzonej wnikliwej analizie dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie wydał opinie sanitarną, w której stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Według wyżej wymienionego organu opiniującego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest konieczne przede wszystkim z uwagi na lokalizację, charakter i skalę przedsięwzięcia (docelowy stan średnioroczny 93 DJP) i jej wykonanie umożliwi określenie rodzaju zabezpieczeń minimalizujących wpływ inwestycji na środowisko oraz umożliwi udział społeczeństwa w przedmiotowym postępowaniu. Według opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie główna uciążliwość i ewentualne zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzi mogą wystąpić w fazie eksploatacji obiektu (zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, środowiska wodno-gruntowego podczas zagospodarowania odchodów zwierzęcych oraz hałas). Dodatkowo obora może być okresowo źródłem uciążliwości odorowych. Raport oceny oddziaływania na środowisko według Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie pozwoli określić wielkość emisji zanieczyszczeń do powietrza, emisji hałasu do środowiska oraz oddziaływanie przedsięwzięcia na inne elementy środowiska, jak również zdrowie ludzi.

Opinie organów opiniujących w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu oddziaływania na środowisko co do zasady nie są wiążące dla organu wydającego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku sprzecznych opinii organ samodzielnie rozstrzyga co do treści warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Na podstawie wyrażonych opinii dwóch organów współdziałających (Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Ciechanowie), skali i rodzaju zamierzonej inwestycji Wójt Gminy Opinogóra Górna odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i uznał za zbędną konieczność sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. W dalszej części uzasadnienia decyzji umotywowano, że w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy, w tym opinie dwóch organów współdziałających, nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko a przedsięwzięcie przy spełnieniu określonych w decyzji istotnych warunków korzystania ze środowiska, nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko.

 

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia oraz jego wpływ na środowisko.
  • skala przedsięwzięcia i rodzaj zajmowanego terenu oraz rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie:

     Planowane przedsięwzięcie polega na budowie obory o obsadzie 93 DJP
z podrusztowym zbiornikiem na gnojowicę o V=1400 m3 na działce o nr ew. 34/2
w miejscowości Kąty, gmina Opinogóra Górna, powiat ciechanowski. Przedmiotowy teren nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Teren inwestycyjny charakteryzuje się krajobrazem wiejskim. Działka inwestycyjna posiada powierzchnię 4,1157 ha, którą stanowią grunty orne: RIIIb, RV i pastwiska trwałe PsIV. Wyżej wymieniony teren jest obecnie niezabudowany. Otoczenie terenu inwestycyjnego stanowi zabudowa zagrodowa, domy mieszkalne zlokalizowane są wzdłuż drogi gminnej w kierunku południowym oraz łąki, grunty rolne i tereny leśne. Najbliższy budynek mieszkalny jest zlokalizowany w odległości około 100 m, w kierunku zachodnim od wyżej wymienionego terenu na działce nr ew. 64/1 w miejscowości Kąty. Dojazd do terenu inwestycyjnego będzie prowadzony istniejącym zjazdem z drogi gminnej.

Obecnie na terenie gospodarstwa Inwestor prowadzi hodowlę bydła mlecznego na działce o nr ew. 65/1 w miejscowości Kąty w dwóch budynkach inwentarskich na płytkiej ściółce o następującej obsadzie:

  • krowy w ilości 34 szt. (34 DJP),
  • jałówki powyżej 1 roku w ilości 13 szt. (10,4 DJP),
  • jałówki 0,5 do 1 roku w ilości 19 szt. (5,7 DJP),
  • byk do roku w ilości 1 szt. (1,4 DJP).

Powstający podczas eksploatacji gospodarstwa obornik jest składowany na płycie obornikowej o powierzchni 100 m2, natomiast wody gnojowe gromadzone są w zbiorniku zainstalowanym pod płytą obornikową o pojemności 100 m3. Po wybudowaniu nowego budynku obory krowy mleczne zostaną przeniesione do wyżej wymienionego budynku, natomiast w istniejących budynkach inwentarskich pozostaną młode zwierzęta w ilości 33 szt. Planowany do budowy budynek inwentarski będzie realizowany w południowej części działki inwestycyjnej i zostanie przeznaczony do rusztowego chowu krów mlecznych o obsadzie 93 szt. (93 DJP) to jest 34 szt. krów (34 DJP) przeniesionych z istniejących na terenie gospodarstwa obiektów inwentarskich i 59 szt. krów (59 DJP) planowanych do hodowli. Obora zaprojektowana zostanie jako przelotowa, to znaczy z obu stron budynku wykonane zostaną wrota. W budynku głównym obory usytuowane zostaną stanowiska dla krów mlecznych i dwa korytarze paszowe zainstalowane wzdłuż części inwentarskiej i oddzielone od stanowisk zwierząt drabinami paszowymi.
W przybudówce obory będzie zlokalizowana zlewnia mleka, hala udojowa w typie „rybia ość” i pomieszczenie socjalne. W planowanym budynku zostanie zainstalowana wentylacja wywiewna poprzez półokrągły świetlik kalenicowy oraz wentylacja nawiewna poprzez obustronne wloty opuszczone elektrycznie zamontowane w ścianach bocznych po obu stronach bocznych elewacji. Planowany budynek obory będzie zaopatrywany w wodę do celów technologicznych, socjalnych i porządkowych tak jak pozostałe budynki inwentarskie w gospodarstwie z istniejącego przyłącza gminnej sieci wodociągowej. Do pojenia zwierząt zostaną zastosowane poidła wywrotowe z zaworem jednostronnym, zabezpieczającym przed niekontrolowanym rozlewaniem wody zamontowane przy stole paszowym. Zastosowana technika żywienia zwierząt będzie przystosowana do rozdziałów paszy o odmiennych właściwościach. Pasze podstawowe  i objętościowe, przechowywane w silosie będą pobierane za pomocą wycinarek w formie zwartych bloków paszy i dostarczane do obory na korytarz paszowy, za pomocą wozu paszowego. Wycięte bloki kiszonki codziennie będą porcjowane i zadawane zwierzętom. W okresie letnim zwierzęta będą żywione kiszonką dostarczaną na korytarz paszowy. Powstający podczas hodowli nawóz naturalny w postaci gnojowicy będzie gromadzony w podrusztowym zbiorniku na gnojowicę, który będzie charakteryzował się wysoką szczelnością. Ponadto kanały gnojowe przed przeciekaniem zostaną dodatkowo zabezpieczone podwójna warstwą uszczelniaczy pochodzenia bitumicznego. Przewidywany cykl opróżniania wyżej wymienionego zbiornika będzie prowadzony 2 razy do roku w dogodnych okresach agrotechnicznych. Nawóz naturalny zostanie wykorzystany w całości na gruntach własnych i dzierżawionych przez Inwestora o areale 72 ha. Mycie po udoju będzie się odbywało przy użyciu ciepłej wody i środków dezynfekcyjnych biodegradowalnych. Ścieki z mycia urządzeń udojowych jak i ścieki socjalno-bytowe odprowadzane będą do wspólnego zbiornika bezodpływowego a następnie wywożone do oczyszczalni ścieków. Kanały oraz legowiska będą myte tylko wodą, bez użycia środków dezynfekujących. Woda wraz z resztkami odchodów odprowadzana będzie do kanałów gnojowych, pod oborą.

Budowa nowego obiektu inwentarskiego ma na celu polepszenie warunków chowu bydła i warunków higieniczno-sanitarnych oraz utrzymanie w czystości obory bez wysiłku fizycznego. Nowy obiekt pozwoli na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkość stanowisk, korytarzy, pomieszczeń sanitarnych oraz spełniania wymogów ochrony środowiska.

  • powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planowana jest inwestycja oraz w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,

W granicach oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie są planowane inwestycje, które mogłyby prowadzić do kumulacji zanieczyszczeń środowiska.

  • wykorzystanie zasobów naturalnych, w tym wody, gleby i powierzchni ziemi,

Na terenie działki oraz w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia brak jest obiektów przyrodniczych czy kulturowych prawem chronionych, które mogłyby ulec zniszczeniu. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z koniecznością usuwania drzew i krzewów. Pobór wody będzie następował z istniejącego przyłącza gminnej sieci wodociągowej. W fazie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić przejściowa zmiana ukształtowania terenu, związana z wykonywaniem wykopów pod posadowienie budynków. Wiązać się to może z przejściową zmianą kierunku spływu wód podskórnych oraz opadowych.

  • emisja zanieczyszczeń i występowanie innych uciążliwości,

W trakcie realizacji przedsięwzięcia wykonywanie robót ziemnych takich jak niwelacja terenu, wykopy pod fundamenty związane jest m.in. z zapyleniem terenu. Eksploatacja ciężkiego sprzętu budowlanego i montażowego napędzanego silnikami spalinowymi spowoduje minimalną emisję do powietrza. W czasie eksploatacji inwestycji emitowane będą do otoczenia lotne substancje organiczne i nieorganiczne. Przemysłowy chów bydła generuje do środowiska duże ilości szkodliwych związków chemicznych w postaci złowonnych gazów, ścieków, pyłów oraz patogenów chorobotwórczych – bakterii i grzybów. Zgodnie z danymi zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia emisja z całego budynku inwentarskiego wyniesie
w przypadku amoniaku - 3,24 Mg/rok, dla siarkowodoru - 0,0103 Mg/rok, dla PM10 - 0,0334 Mg/rok i dla PM 2,5- 0,0213 Mg/rok. Oprócz emisji związanych z hodowlą bydła mlecznego na terenie gospodarstwa powstawać będą emisje związane z ruchem pojazdów odbierających mleko oraz ruchem maszyn rolniczych. Emisja zanieczyszczeń na środowisko w fazie likwidacji inwestycji będzie związana z wykonywaniem prac budowlanych oraz zagospodarowaniem terenu, co będzie wiązało się z zapylaniem i emisją spalin.

Źródłem hałasu podczas realizacji inwestycji będzie praca maszyn budowlanych i montażowych. W czasie eksploatacji inwestycji głównym źródłem hałasu będzie ruch maszyn rolniczych na terenie działki, hałas powodowany przez zwierzęta oraz hałas urządzeń technicznych zainstalowanych wewnątrz budynku – zbiornik na mleko z agregatem chłodniczym. Teren inwestycyjny charakteryzuje się krajobrazem wiejski. Najbliższy budynek mieszkalny w zabudowie zagrodowej znajduje się na działce nr 64/1 w miejscowości Kąty w odległości około 100 m od miejsca posadowienia planowanego budynku inwentarskiego, dla tych terenów, czyli terenów zabudowy zagrodowej, określone zostały zgodnie z  rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) dopuszczalne poziomy hałasu w wysokości 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy. Z przeprowadzonej analizy opisanej w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika brak przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu w stosunku do najbliższej zabudowy chronionej akustycznie. W fazie likwidacji oddziaływania te będą krótkotrwałe, emisja hałasu spowodowana będzie pracą urządzeń i maszyn budowlanych oraz wywozem z obszaru inwestycji zbędnych elementów, czy mas ziemnych.

  • ryzyko wystąpienia awarii przemysłowej, katastrofy naturalnej lub budowlanej oraz ryzyko związane ze zmianą klimatu,

Według danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia planowana inwestycja nie jest zakładem o podwyższonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Nie podlega obowiązkowi opracowania programu zapobiegania poważnym awariom przemysłowym dla zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54). Nie przewiduje się możliwości powstania awarii podczas chowu bydła. Z uwagi na skoncentrowanie w jednym miejscu dużej liczby zwierząt bardzo dużym zagrożeniem jest epidemia wśród zwierząt. Ponadto sytuacje awaryjne mogą być powodowane przez pożar oraz uderzenie pioruna. W celu zabezpieczenia budynku przed pożarem i uderzeniem pioruna budynki obory i towarzyszące zostaną wyposażone w instalację przeciwpożarową i odgromową. Uszkodzenie infrastruktury technicznej naziemnej i podziemnej może być spowodowane wadami materiałowymi sieci inie przestrzeganiem przepisów prawidłowego użytkowania. Przedsięwzięcie należy do inwestycji mających udział w emisji gazów cieplarnianych, powstających na skutek bakteryjnych procesów fermentacyjnych w układzie pokarmowym zwierząt hodowlanych.

  • przewidywana ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko,

Podczas budowy mogą powstawać następujące rodzaje odpadów o kodach:

  • 15 01 01 – opakowania z papieru i tektury,
  • 15 01 02 – opakowania z tworzyw sztucznych,
  • 17 01 01 – odpady z betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów,
  • 17 04 07 – mieszaniny metali,
  • 17 05 04 – gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03,
  • 17 08 02 – materiały konstrukcyjne zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01,
  • 20 03 01 – niesegregowane odpady komunalne.

Za odpady powstające podczas etapu realizacji inwestycji odpowiada wykonawca robót budowlanych. Wszystkie odpady powstające na etapie budowy powinny być wstępnie posegregowane i magazynowane na terenie a następnie przekazane do wykorzystania lub unieszkodliwienia. Woda z wykopów odprowadzana będzie za pomocą igłofiltrów a następnie do odstojników, gdzie usuniętej będą wszelkie zawiesiny. Następnie beczkowozem będzie przewożona na oczyszczalnie ścieków lub rozprowadzana po działce Inwestora.

W trakcie prowadzenia hodowli mogą powstać następujące rodzaje odpadów:

  • 02 01 09 – odpady agrochemikaliów inne niż wymienione w 02 01 08,
  • 02 01 10 – odpady metalowe,
  • 15 01 01 – opakowania z papieru i tektury,
  • 15 01 02 – opakowania z tworzyw sztucznych,
  • 20 03 01 – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
  • odpady z diagnozowania, leczenia i profilaktyki weterynaryjnej,
  • 16 02 13* - zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy, inne niż wymienione w 16 02 09, 16 02 12.

W czasie eksploatacji przedsięwzięcia powstaną ścieki sanitarne, powstałe wskutek bytowania pracowników oraz mycia zbiornika na mleko. Ścieki te będą regularnie przewożone na oczyszczalnie ścieków.

Podczas eksploatacji obory powstawać będzie nawóz naturalny w postaci gnojowicy w ilości 2 139 m3/rok. Inwestor dysponuje areałem 72 ha gruntów ornych, do zagospodarowania gnojowicy  zaprojektowanej obory potrzebuje 51 ha. W niedogodnych warunkach agrotechnicznych Inwestor przekaże gnojowice do biogazowni.

Odziaływanie inwestycji na środowisko w zakresie wytwarzania odpadów w fazie likwidacji będzie związane z prowadzeniem prac rozbiórkowych (ziemia, gruz) oraz zagospodarowaniem terenu.

Podczas fazy likwidacji inwestycji mogą powstać następujące odpady:

  • 17 01 01 – resztki sypkich i stałych materiałów budowlanych,
  • 17 04 07 – małowymiarowe elementy stalowe i aluminiowe,
  • 17 05 04 – ziemia z wykopów,
  • 17 02 01 –konstrukcje drewniane,
  • 20 03 01 – odpady socjalne pracowników.
  • zagrożenie dla zdrowia ludzi, w tym wynikające z emisji oraz ochrona interesów osób trzecich,

Realizacja inwestycji przy spełnieniu wymagań, iż ewentualne uciążliwości będą mieściły się w granicach działki, na której będzie ona zlokalizowana, nie naruszy interesów osób trzecich, nie spowoduje ograniczenia w dostępie do infrastruktury drogowej, nie spowoduje pozbawienia korzystania z wody a także dostępu do energii elektrycznej i cieplnej oraz środków łączności. Jedyną uciążliwością dla otoczenia mogą być zapachy odorotwórcze. Powstała gnojowica będzie służyła jako nawóz
i będzie rozlewana w znacznym oddaleniu od planowanej inwestycji z zastosowaniem rozsiewaczy doglebowych na gruntach, które nie nalezą do obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie azotanami pochodzenia rolniczego. Projektowana wentylacja grawitacyjna nie będzie źródłem hałasu na najbliższe tereny chronione akustycznie. Źródłem hałasu będą pojazdy poruszające się po terenie omawianej inwestycji, jednakże poziom ten nie przekroczy dopuszczalnych standardów i mieścił się będzie w granicy działki Inwestora. Z godnie z obliczeniami emisje zanieczyszczeń amoniaku, siarkowodoru oraz pyłu mieszczą się w granicach dopuszczalnych norm i swym oddziaływaniem nie powodują ponadnormatywnych emisji poza granicami inwestycji i nie będą powodować przekroczeń dopuszczalnych wartości stężeń. Wielkość i otoczenie terenu przeznaczonego do chowu nie stworzy niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzi żyjących w okolicy.

  1.  Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, walorów przyrodniczych i krajobrazowych.

Teren inwestycyjny charakteryzuje się krajobrazem wiejskim. Zabudowa zagrodowa, domy mieszkalne zlokalizowane są wzdłuż drogi gminnej, w kierunku południowym. Pozostałe tereny sąsiednie to łąki oraz grunty rolne i tereny leśne. Gęstość zaludnienia na tym terenie wynosi około 43 osób/km2. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami objętymi ochroną na mocy przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm.). Najbliżej położony obszar Natura 2000, obszar specjalnej ochrony ptaków Doliny Wkry i Mławki PLB140008, znajduje się w odległości około 30,7 km w kierunku północno-zachodnim od planowanej inwestycji. W zasięgu oddziaływania inwestycji nie znajdują się obszary wodno-błotne oraz o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, nie ma obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich, nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie przewiduje się wycinania drzew znajdujących się na terenie działki, ponieważ nie rosną na obszarze planowanej inwestycji. Przedmiotowy teren nie wykazuje cech siedlisk naturalnych i półnaturalnych mogących stanowić chronione siedliska przyrodnicze i siedliska gatunków objętych dyrektywami – ptasią i siedliskową. Obszar przeznaczony pod inwestycję znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych oraz lasów łęgowych. W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Nie występują tu uzdrowiska oraz obszary ochrony uzdrowiskowej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w regionie Środkowej Wisły w obszarze jednolitych części wód powierzchniowych RW2000010268891 (Sona do Dopływu spod Kraszewa). Teren realizacji przedsięwzięcia zlokalizowany jest w granicy jednolitej części wód podziemnych o europejskim kodziePLGW2000049, której stan chemiczny określono jako dobry, ilościowy określono jako dobry, a osiągnięcie celów środowiskowych uznano za niezagrożone.

Teren inwestycji nie jest zagrożony powodzią, inwestycja nie jest zlokalizowana na terenach bagiennych i podmokłych.

  1. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania przedsięwzięcia

Z analizy danych, elementów środowiska i inwestycji stwierdzono, ze czynnikami środowiskowymi najbardziej obciążonymi przez eksploatację rozpatrywanego obiektu będą:

  • zagospodarowanie gnojowicy,
  • zagrożenie środowiska wodnego i skażenie gleby,
  • zagrożenie jakości powietrza,
  • zagospodarowanie odpadów.
  • oddziaływanie inwestycji na środowisko w fazie budowy

Oddziaływanie inwestycji na środowisko w fazie budowy będzie związane z wykonywaniem prac budowlanych oraz zagospodarowaniem terenu. Zanieczyszczenie powietrza potrwa stosunkowo krótko, będzie miało charakter przejściowy i zaniknie po zakończeniu robót budowlano-montażowych i wiązać się będzie z zapyleniem i emisją spalin. Skutki zapylenia będą ograniczane przez odpowiednie prowadzenie robót budowlanych a w szczególności przez odizolowania terenu inwestycji ogrodzeniem, ograniczenie prędkości pojazdów poruszających się po terenie budowy, systematyczne sprzątanie placu budowy, przykrywanie plandekami skrzyń ładunkowych samochodów transportujących materiały sypkie, zraszanie wodą terenu pracy. W fazie budowy należy liczyć się ze wzrostem podwyższonego poziomu hałasu, jednakże nie wniesie istotnych zmian w środowisku akustycznym w odniesieniu do stanu istniejącego, zmiany te będą mieć charakter okresowy. W celu utrzymania właściwego poziomu akustycznego na terenie budowy maszyny i inne urządzenia techniczne powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym sprawność, o małej uciążliwości akustycznej i małej emisji spalin, stosowane wyłącznie do prac, do jakich zostały przeznaczone, obsługiwane przez przeszkolone osoby, chronione przed przeciążeniem ponad dopuszczalne obciążenie robocze, wyposażone w instrukcje bezpiecznej obsługi i konserwacji. W celu ochrony terenów chronionych przed hałasem prace budowlane należy prowadzić w porze dziennej to jest od godziny 6.00 do godziny 22.00.

Zagospodarowanie odpadów powstałych podczas budowy należy do wykonawcy. Plac powinien być utwardzony i zabezpieczony przed wpływem warunków atmosferycznych.

Środowisko gruntowo-wodne w fazie realizacji przedsięwzięcia ulegnie przekształceniu, co będzie związane z wykonywaniem wykopów pod posadowienie budynków. Negatywne oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne w trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac budowlanych, zastosowanie nowoczesnych technologii i sprzętu budowlanego bezawaryjnego, niepowodującego wycieków paliwa i oleju do gruntu. Woda z wykopów odprowadzana będzie za pomocą igłofiltrów a następnie do odstojników, gdzie usunięte zostaną wszelkie zawiesiny, następnie będzie przewożona do oczyszczalni ścieków lub rozprowadzana po działce Inwestora.

Za teren budowy odpowiada wykonawca. Szczególna uwagę trzeba zwrócić na składowanie podręcznych zapasów paliwa, tankowania maszyn budowlanych oraz sposobu prowadzenia napraw awaryjnych maszyn i pojazdów. Podczas tych czynności mogą wystąpić wycieki paliwa, olejów i innych płynów eksploatacyjnych, które mogą zanieczyścić wodę i glebę. Wydzielony plac do postoju i tankowania maszyn budowlanych powinien mieć utwardzona powierzchnię wyścielona matami izolacyjnymi, zabezpieczającymi powierzchnie ziemi i wody gruntowe. Plac budowy wyposażony zostanie w środki służące do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych. W przypadku wycieku awaryjnego lub wycieku podczas tankowania maszyn skażony obszar należy oczyścić za pomocą sorbentów a zebrane zanieczyszczenia przekazać do utylizacji.

Zaplecze socjalne budowy wyposażone będzie w sanitariaty przenośne TOI TOI i nie spowoduje zagrożenia środowiska wodno-gruntowego. Na terenie budowy nie planuje się składowania materiałów budowlanych, które będą dowożone na bieżąco. Odpady będą segregowane i składowane w wydzielonym miejscu placu budowy, który będzie utwardzony i zabezpieczony przed wpływem warunków atmosferycznych. Odpady będą regularnie odbierane przez odpowiedzialne podmioty. Odpady niebezpieczne np. lampy fluorescencyjne, opakowania po farbach będą segregowane i składowane oddzielnie w szczelnych pojemnikach. Miejsce składowania odpadów powinno być oznakowane.

  • oddziaływanie inwestycji w fazie eksploatacji,
  • oddziaływanie inwestycji na elementy przyrodnicze i korytarze ekologiczne

Teren inwestycji nie wykazuje cech siedlisk naturalnych i półnaturalnych mogących stanowić chronione siedliska przyrodnicze i  siedliska gatunków objętych ochroną. Inwestycja nie zagrozi w sposób znacząco negatywny żadnej z grupy organizmów tam występujących. Brak ingerencji w zadrzewienia i realizacja inwestycji w granicach silnie użytkowanej antropogenicznie działki, nie spowoduje zaburzenia ciągłości istniejących korytarzy ekologicznych. Nowe budynki mogą przyciągać nowych lokatorów to jest ptaki synantropijne np. dymówka, kopciuszek. Dużą ilość łatwo dostępnej karmy przyciągnie zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym ptaki np. sierpówki, kawki, sroki. Będzie to pozytywny wpływ inwestycji.

  • oddziaływanie na powierzchnię ziemi

Ochrona powierzchni ziemi w czasie eksploatacji przedsięwzięcia będzie odbywać się głownie poprzez prawidłową gospodarkę odpadami oraz nawozami naturalnymi, a tym samym ochronę gruntu przed zanieczyszczeniami. Nie przewiduje się wystąpienia znaczącego oddziaływania na powierzchnię ziemi.

  • oddziaływanie na jakość powietrza

Podczas eksploatacji instalacji źródłami zanieczyszczeń do powietrza będą bydło utrzymywane w projektowanej oborze oraz ruch pojazdów po terenie przedmiotowego gospodarstwa, Procesy fizjologiczne zwierząt stanowić będą źródło głownie takich zanieczyszczeń jak amoniak i siarkowodór. Projektowany budynek inwentarski będzie grawitacyjne wentylowany poprzez system szczelin tak skonstruowanych aby wymusić cyrkulacyjny obieg powietrza. Dodatkowo w oborze zainstalowano ściany rozsuwane kurtynowe. Założono, ze od wiosny do jesieni 50% emisji stanowić będzie emisja przez ściany kurtynowe – emisja niezorganizowana, natomiast 50 % stanowić będzie emisja przez wywietrzniki kalenicowe, umiejscowione na dachu. Zimą
i w okresach chłodniejszych kurtyny będą zamknięte, w związku z czym założono, że 80% emisji stanowić będzie emisja zorganizowana poprzez wywietrzaki kalenicowe a 20% niezorganizowana poprzez kurtyny. Hodowla bydła na skalę przemysłową jest uciążliwy, gdyż z  jego działalnością związane jest odprowadzanie do otoczenia dużych  ilości substancji odorotwórczych, złowonnych wpływających negatywnie na stan środowiska i samopoczucie człowieka. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że planowana inwestycja nie będzie oddziaływać ponadnormatywnie na otaczające ją środowisko oraz nie będzie uciążliwa dla pobliskich terenów  pod warunkiem realizacji obiektu zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w projekcie, szczególnie w zakresie wentylacji grawitacyjnej obiektu, prowadzenia hodowli bydła metodą bezściółkową w obsadzie podanej w karcie informacyjnej, zapewnienie właściwych warunków sanitarnych wewnątrz obiektu hodowlanego i w bezpośrednim otoczeniu, właściwych warunków magazynowania i gospodarowania gnojowicą, szczególnie w okresach uniemożliwiających ich bezpośrednie zagospodarowanie na użytki rolne. Oprócz emisji związanych z hodowlą bydła mlecznego na terenie gospodarstwa powstawać będą emisje związane z ruchem pojazdów odbierających mleko oraz ruchem maszyn rolniczych. Biorąc pod uwagę niskie natężenie ruchu pojazdów na terenie inwestycji można stwierdzić, że ten rodzaj emisji z punktu oddziaływania na stan powietrza atmosferycznego jest pomijalnie mały.

  • zagospodarowanie odpadów

Gospodarstwo zostanie wyposażone w worki oraz pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Miejsce gromadzenia odpadów musi być zabezpieczone przed dostępem osób trzecich. Odpady będą gromadzone w wydzielonych miejscach i będą usuwane na bieżąco przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Złom metalowy będzie przekazywany do zakładu zbierającego złom, lamy jarzeniowe będą przekazywane w miejscu zakupu nowych, odpady komunalne będą przekazywane zgodnie
z procedurami obowiązującymi na ternie gminy, odpady z agrochemikaliów będą magazynowane a następnie odbierane przez dostawcę agrochemikaliów lub oddawane do sklepu w dniu zakupu, odpady powstające w wyniku leczenia i profilaktyki weterynaryjnej będą zbierane przez lekarza weterynarii. Sztuki padłe będą zabierane przez firmę utylizacyjną, która ma obowiązek przyjechać w ciągu 12 godzin od otrzymania zlecenia. Do tego czasu będą przetrzymywane w określonych warunkach w izolatce.

  • klimat akustyczny

Główne źródła hałasu na terenie gospodarstwa stanowić będzie ruch maszyn rolniczych, jest to hałas przerywany o zmiennym poziomie w czasie. Istniejące  i planowane budynki nie są wyposażone w instalację mechaniczną. Źródłem hałasu będzie ruch pojazdów, hałas powodowany przez zwierzęta oraz hałas zbiornika na mleko, zamontowanego w budynku. Przeprowadzona analiza zawarta w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała brak przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu w stosunku do najbliższej zabudowy chronionej akustycznie.

  • oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne

Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji będą promieniście rozprowadzane bezpośrednio do ziemi po działce Inwestora. Woda do utrzymania czystości w pomieszczeniach inwentarskich, do pojenia zwierząt oraz do potrzeb socjalno-bytowych będzie pobierana z istniejącego przyłącza gminnej sieci wodociągowej. Ścieki socjalne oraz ścieki z mycia hali udojowej odprowadzane będą do zbiornika bezodpływowego i będą regularnie wywożone do oczyszczalni ścieków.

Zagospodarowanie nawozów naturalnych

W gospodarstwie Inwestora  po zrealizowaniu inwestycji produkowane będzie 8 556 kg azotu na rok. Do zagospodarowania gnojowicy z projektowanej obory potrzeba 51 ha (inwestor dysponuje areałem 72 ha gruntów ornych). W niedogodnych warunkach pogodowych Inwestor przekaże gnojowicę do biogazowi. Do przechowywania gnojowicy zaprojektowano podrusztowy zbiornik o objętości 1400 m3. W celu ochrony wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem związkami azotu do wybudowania zbiornika na gnojowicę zastosowany zostanie beton B25 z dodatkiem uszczelniającymi. Kanały gnojowe zostaną dodatkowo zabezpieczone podwójna warstwą uszczelniaczy pochodzenia bitumicznego. Pod całym budynkiem rozłożona zostanie folia budowlana, aby uniknąć nasiąkania betonu i podciągania wód gruntowych. Inwestor będzie dążył do zmniejszenia ilości wody używanej w gospodarstwie do mycia pomieszczeń inwentarskich i ograniczenia wycieków z poideł.  Nawozy naturalne będą stosowane w sposób nie powodujący zagrożeń dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska.

  • oddziaływanie inwestycji w fazie likwidacji

Przed rozpoczęciem likwidacji obiektu należy opróżnić kanały gnojowe i zagospodarować odpady zwierzęce. Oddziaływanie inwestycji na środowisko będzie związane z wykonywaniem prac rozbiórkowych, co będzie powodować zapylenie i emisję spalin. Praca urządzeń powodować będzie wzrost hałasu, będzie to jednak krótkotrwałe. W fazie likwidacji inwestycji wytwarzane odpady, za które odpowiedzialny będzie wykonawca zajmujący się rozbiórką. W celu ograniczenia skutków wtórnego zapylenia należy zachowywać wysoką kulturę robót budowlanych a w szczególności przez odizolowania terenu inwestycji ogrodzeniem, ograniczenie prędkości pojazdów poruszających się po terenie budowy, systematyczne sprzątanie placu budowy, przykrywanie plandekami skrzyń ładunkowych samochodów transportujących materiały sypkie, zraszanie wodą terenu pracy.

W ramach planowanej inwestycji nie będzie budowana droga w transeuropejskiej sieci drogowej. Z uwagi na bardzo małą skalę przedsięwzięcia i jego geograficzne położenie oddziaływanie transgraniczne w opisywanej sytuacji nie wystąpi.

Ze względu na rodzaj i skalę a także stosowane technologie oraz urządzenia planowane przedsięwzięcie nie będzie wpływać znacząco na zmiany klimatu. Podczas realizacji inwestycji zastosowane będą energooszczędne techniki i technologie. Po zrealizowaniu inwestycji na terenie przedsięwzięcia będą znajdowały się tereny biologicznie czynne, co pozwoli zapewnić niższą temperaturę w razie wystąpienia fali wysokich temperatur. W celu zmniejszenia oddziaływania na klimat na etapie likwidacji przedsięwzięcia inwestorzy będą mieli na uwadze wykonanie prac w jak najkrótszym czasie.

Zaplanowane rozwiązania technologiczne budynku obory to jest szczelność posadzek i instalacji do gromadzenia odchodów zwierzęcych oraz podciśnieniowy system wentylacji kalenicowej, zapewnia minimalizację uciążliwości obiektu dla środowiska.

Inwestycja ze względu na jej położenie w strefie rolniczej w otoczeniu obiektów o podobnej funkcji (rozproszona zabudowa zagrodowa) nie wpłynie również na pogorszenie walorów estetycznych i krajobrazowych danego terenu. W tracie realizacji inwestycji będą zastosowane nowoczesne materiały i przyjazne dla środowiska technologie budowlane. Budynek będzie posiadał nowoczesny system wentylacji, który zapewni optymalny mikroklimat do chowu zwierząt i nie będzie źródłem hałasu. Emisja nieprzyjemnych zapachów będzie ograniczana poprzez zastosowanie specjalnych dodatków do pasz.  Gnojowica będzie wykorzystywana jako nawóz naturalny i będzie rozlewana w znacznym oddaleniu od planowanej inwestycji odpady będą zbierane w sposób selektywny.

 Wykonana przez autora karty informacyjnej przedsięwzięcia analiza odziaływania inwestycji na środowisko pod katem emisji gazów i pyłów do powietrza, wytwarzania odpadów, emisji hałasu oraz emisji ścieków do środowiska, nie wykazała żadnych znaczących uciążliwości. Prowadzenie hodowli będzie wiązało się z emisją zanieczyszczeń do powietrza i hałasu, jednak biorąc pod uwagę lokalizację inwestycji i zastosowane rozwiązania techniczne i organizacyjne, nie będą to oddziaływania znaczące.

Analiza materiałów przedłożonych wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia wykazała, że większość uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś nie wystąpi w stosunku do przedmiotowej inwestycji a pozostałe będą miały niewielki wpływ na środowisko. Z analizy zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że przy zachowaniu opisanych metod prowadzenia prac oraz rozwiązań technologicznych określonych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, podczas eksploatacji przedsięwzięcia dotrzymane będą standardy jakości środowiska w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zamierzona działalność nie będzie powodować ponadnormatywnych uciążliwości dla środowiska.

W związku z powyższym oraz uwzględniając uzyskane w toku opinie, Wójt Gminy Opinogóra Górna uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na środowisko, wobec czego nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

  1. Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczegow Ciechanowie, za pośrednictwem Wójta Gminy Opinogóra Górna, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu (art. 130 § 1 k.p.a.).
  3. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji (art. 130 § 2 k.p.a.).
  4. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 130 § 4 k.p.a.).
  5. Zgodnie z treścią art. 127a ustawy Kodeks postępowania administracyjnego:

§ 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania od decyzji (określonego w § 2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani skargi do sądu administracyjnego.

Załączniki:

Charakterystyka przedsięwzięcia.

Otrzymują:

  1.  
  2. Strony postępowania – zawiadomienie w trybie art. 49 k.p.a.

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ciechanowie
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Ciechanowie.

Zamieszczono:
Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej.

Zamieszczono (obwieszczenie):

  1. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej
  2. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej
  3. Tablica ogłoszeń sołectwa Kąty.

 

Z up. WÓJTA           

/-/ mgr inż. Beata Golasińska
Sekretarz Gminy
        


Wójt Gminy Opinogóra Górna 
 ul. Z. Krasińskiego 4
 06-406 Opinogóra Górna

 

Załącznik do Decyzji Wójta Gminy Opinogóra Górna
RIOŚ.R.6220.1.2024 z dnia 3 kwietnia 2024 r.

 

Charakterystyka przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obory o obsadzie 93 DJP    w systemie chowu bezściełowego, z podrusztowym zbiornikiem na gnojowicę o V=1400 m3 na działce o nr ew. 34/2 położonej w miejscowości Kąty gm. Opinogóra Górna”

 

Planowany do budowy budynek inwentarski będzie realizowany w południowej części działki inwestycyjnej i zostanie przeznaczony do rusztowego chowu krów mlecznych o obsadzie 93 szt. (93 DJP) to jest 34 szt. krów (34 DJP) przeniesionych z istniejących na terenie gospodarstwa obiektów inwentarskich i 59 szt. krów (59 DJP) planowanych do hodowli. W ramach realizacji planowanego przedsięwzięcia powstanie obora wolnostoiskowa o wymiarach około 45 m x 19,36 m oraz przybudówka o wymiarach około 12 m x 34 m. Budynek obory został zaprojektowany  jako budynek jednokondygnacyjny w technologii żelbetowej, na rusztach. Pod całym budynkiem rozłożona zostanie izolacyjna folia budowlana. W budynku głównym obory usytuowane zostaną stanowiska dla krów mlecznych i dwa korytarze paszowe zainstalowane wzdłuż części inwentarskiej i oddzielone od stanowisk zwierząt drabinami paszowymi. W przybudówce obory będzie zlokalizowana zlewnia mleka, hala udojowa w typie „rybia ość” i pomieszczenie socjalne. Obora projektowana będzie jako przelotowa, z obu stron wrota. Wysokość do kalenicy - do 10,0 m, dach dwuspadowy o kącie pochylenia połaci dachowych 20°. Wentylacja wywiewna poprzez półokrągły świetlik kalenicowy otwierany ręcznie, nawiewna poprzez obustronne wloty opuszczane elektrycznie, zamontowane w ścianach bocznych po obu stronach bocznych elewacji. Gnojowica gromadzona będzie w kanałach podrusztowych o pojemności użytkowej 1400 m3 i będzie mieszana za pomocą mieszadła elektrycznego. Przewidywany cykl opróżniania zbiornika 2 razy do roku w dogodnych okresach agrotechnicznych. Ścieki socjalne oraz ścieki z mycia hali udojowej odprowadzane będą do zbiornika bezodpływowego o pojemności 10,0 m3 . Zaopatrzenie w wodę będzie odbywało się z sieci wodociągowej za pomocą przyłącza wodociągowego a zaopatrzenie w energię elektryczną z istniejącego przyłącza elektrycznego. Woda opadowa będzie odprowadzana za pomocą systemu rynien i rur spustowych promieniście na nieutwardzony teren działki Inwestora.

Budynek będzie wyposażony w instalację przeciwporażeniową, odgromową i uziemienie.

 

                                               Z up. WÓJTA           

/-/ mgr inż. Beata Golasińska
Sekretarz Gminy
        


Wójt Gminy Opinogóra Górna 
 ul. Z. Krasińskiego 4
 06-406 Opinogóra Górna

 

Opinogóra Górna, 16 stycznia 2024 r.

RIOŚ.R.6220.2.2023

DECYZJA

Na podstawie art. 105 § 2 ustawy  z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.) zwanej dalej k.p.a., w związku z art. 86 d ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm.), dalej ustawą ooś, a także pismem złożonym w dniu 21 listopada 2023 r. przez Inwestorów Pana Krzysztofa K.…………….i Panią Elżbietę K…………w sprawie wycofania wniosku o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Modernizacja dwóch istniejących obiektów inwentarskich w gospodarstwie rolnym o obsadzie 85,82 DJP tuczników na działce o numerze ew. 49, obręb Kołaki-Budzyno gm. Opinogóra Górna”.

umarzam

postępowanie prowadzone przez Wójta Gminy Opinogóra Górna w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pod nazwą „Modernizacja dwóch istniejących obiektów inwentarskich w gospodarstwie rolnym o obsadzie 85,82 DJP tuczników na działce o numerze ew. 49, obręb Kołaki-Budzyno gm. Opinogóra Górna.”                                                                                               

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 27 października 2023 r. Inwestorzy Pan Krzysztof K…….i Pani Elżbieta K………….zwrócili się do Wójta Gminy Opinogóra Górna o wydanie decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Modernizacja dwóch istniejących obiektów inwentarskich w gospodarstwie rolnym o obsadzie 85,82 DJP tuczników na działce o numerze ew. 49, obręb Kołaki-Budzyno gm. Opinogóra Górna”. Do wniosku dołączono dokumenty wymienione w art. 74 ustawy ooś. Organem właściwym w niniejszym postępowaniu, ze względu na miejsce i rodzaj  planowanego przedsięwzięcia jest zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś Wójt Gminy Opinogóra Górna.
         Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy ooś organ prowadzący postępowanie wystąpił pismami z dnia 9 listopada 2023 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni
w Ciechanowie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie    z  prośbą o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Zawiadomieniem z dnia 9 listopada 2023 r. powiadomiono strony postępowania oraz podano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia poprzez zamieszczenie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej, tablicy ogłoszeń sołectwa Kołaki-Budzyno oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie pismem z dnia 14 listopada 2023 r., znak WOOŚ-I.4220.1632.2023.KT wezwał Wójta Gminy Opinogóra Górna do wskazania i uzasadnienia kwalifikacji przedmiotowym inwestycji objętej wnioskiem według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2029 r. poz. 1839,   z późn. zm.).          

W dniu 21 listopada 2023 r. Inwestorzy zwrócili się do Wójta Gminy Opinogóra Górna z pismem o wycofanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pod nazwąModernizacja dwóch istniejących obiektów inwentarskich w gospodarstwie rolnym o obsadzie 85,82 DJP tuczników na działce o numerze ew. 49, obręb Kołaki-Budzyno gm. Opinogóra Górna”. Pismem z dnia 21  listopada 2023 r. Wójt Gminy Opinogóra Górna poinformował organy opiniujące o wycofaniu przez Inwestorów wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Ciechanowie postanowieniem znak WA.ZZŚ.1.4901.1.250.2023.MZ z dnia 22 listopada 2023 r. umorzyło postępowanie w sprawie wydania opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania wyżej wymienionego przedsięwzięcia w całości jako przedmiotowe. Wójt Gminy Opinogóra Górna pismami z dnia 27 listopada 2023 r. skierowanymi do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie wycofał wniosek o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu ewentualnego raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Pismem z dnia 4 grudnia 2023 r. znak WOOŚ-I.4220.1632.2023.KT.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie poinformował Wójta Gminy Opinogóra Górna, że dalsze postępowanie w wyżej wymienionej sprawie stało się bezprzedmiotowe. Zawiadomieniem z dnia 6 grudnia 2023 r. oraz poprzez zamieszczenie obwieszczenia poinformowano o wycofaniu przez Inwestorów wniosku w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pod nazwąModernizacja dwóch istniejących obiektów inwentarskich w gospodarstwie rolnym o obsadzie 85,82 DJP tuczników na działce o numerze ew. 49, obręb Kołaki-Budzyno gm. Opinogóra Górna”. 

W toku prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie wydania przedmiotowej decyzji nie wniesiono żadnych zastrzeżeń, uwag i wniosków. Zgodnie z doktryną prawa administracyjnego wycofanie wniosku o wszczęcie postępowania, jak również cofnięcie zgody na jego prowadzenie, skutkuje jego bezprzedmiotowością. Zgodnie z art. 105 § 1 k.p.a. postępowanie administracyjne ulega umorzeniu, gdy postępowanie to z jakichkolwiek przyczyn stało się bezprzedmiotowe. W tym konkretnym przypadku strona cofnęła żądanie w dniu 21 listopada 2023 r., składając wniosek do Wójta Gminy Opinogóra Górna o wycofanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zgodnie z art. 86d ust. 1 pkt 2 ustawy ooś Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia umarza postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – jeżeli nie zagraża to interesowi społecznemu. Wójt Gminy Opinogóra rozważył, czy istnieje zagrożenie dla interesu społecznego i stwierdził, że nie są mu znane przesłanki świadczące o aktualnych i rzeczywistych zagrożeniach interesu społecznego w przypadku umorzenia przedmiotowego postepowania.         Uwzględniając fakt, iż postępowanie zostało wszczęte na wniosek strony, pismo o wycofanie wniosku wniosła strona postępowania, która żądała wszczęcia oraz umorzenie postępowania nie narusza interesu społecznego, orzeczono jak w sentencji decyzji.

Pouczenie

  1. Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczegow Ciechanowie, za pośrednictwem Wójta Gminy Opinogóra Górna, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu (art. 130 § 1 k.p.a.).
  3. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji (art. 130 § 2 k.p.a.).
  4. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 130 § 4 k.p.a.).
  5. Zgodnie z treścią art. 127a ustawy Kodeks postępowania administracyjnego

§ 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania od decyzji (określonego w § 2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani skargi do sądu administracyjnego.

 

                                                                                    Wójt  Gminy

                                                                                     /-/ mgr inż. Piotr Czyżyk

Otrzymują:

  1. Inwestorzy,
  2. Strony wg. wykazu.

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ciechanowie,
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Ciechanowie.

Zamieszczono:
Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej.

Zamieszczono (obwieszczenie):

  1. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej,
  2. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej,
  3. Tablica ogłoszeń sołectwa Kołaki-Budzyno
Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Emil Świszcz
  • Data udostępnienia w BIP: 2024-01-17 09:26:06
  • Informacja zaktualizowana przez: Emil Świszcz
  • Data ostatniej aktualizacji: 2024-04-03 15:33:23
  • Liczba odsłon: 175
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 2507467]

przewiń do góry